Warning: is_readable() [function.is-readable]: open_basedir restriction in effect. File(/home/yarous87/domains/yarous87.linuxpl.info/public_html/alan/wp-content/themes/twentytwelve/languages/pl_PL.mo) is not within the allowed path(s): (/home/monika/domains/monikabialas.pl:/tmp:/var/tmp:/home/monika/.tmp:/home/monika/.php:/usr/local/php:/opt/alt:/etc/pki) in /home/monika/domains/monikabialas.pl/public_html/wp-includes/l10n.php on line 554
Archiwum Aktualności - Kancelaria Radcy Prawnego Monika Białas - radca prawny Olsztyn, porady prawne dla firm

Aktualności

Wyłączenie mienia z masy upadłości… i co dalej?

Z dniem ogłoszenia upadłości majątek upadłego staje się masą upadłości – to oczywiste i wprost wynika z art. 61 Ustawy Prawo upadłościowe. Są też wyjątki i prawo upadłościowe w art. 63 wskazuje enumeratywnie, co w skład masy upadłości nie wchodzi od samego początku. To również jest w miarę klarowne. Jest też w prawie upadłościowym rozwiązanie pośrednie,  awaryjne, przewidziane w przepisie art. 315, który stanowi, że sędzia-komisarz może wyłączyć określone składniki z masy upadłości. Chodzi o te składniki, które z mocy ustawy – wspomnianego wyżej art. 61 p.u., znajdują się w masie upadłości, lecz są dla masy upadłości nieprzydatne, ich utrzymywanie w masie jest zbędne, kosztowne, zaś sprzedaż niemożliwa, albo przynajmniej bardzo utrudniona.  Po wyłączeniu z masy upadłości wrócą one do majątku upadłego … i co dalej?  Co się z nimi dalej dzieje? Tego właśnie do końca nie wiadomo, choć jest kilka pomysłów, o których poniżej.

Przeczytaj całość

Poluzowanie w obowiązkach monitorowaniu transportu dla hodowców drobiu

Z dniem 12 sierpnia 2023 r. weszło w życie Rozporządzenie Ministra Finansów zmieniające rozporządzenie w sprawie towarów, których przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (Dz.U.2023.1596). Po zmianach obowiązek monitorowania uległ znacznemu złagodzeniu dla hodowców drobiu.

Przeczytaj całość

O systemie monitorowania transportu drogowego raz jeszcze, a konkretnie o konsekwencjach nie zgłoszenia przewozu do rejestru

O systemie monitorowania pisałam już w poprzednim artykule, przypomnę tylko, że monitorowanie transportu drogowego i kolejowego, o którym mowa w Ustawie z dnia 9 marca 2017  o systemie monitorowania (…)  polega na zgłoszeniu przewozu w rejestrze prowadzonym w systemie teleinformatycznym  przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (SENT – System Elektronicznego Nadzoru Transportu).

Od 21 kwietnia 2023 obowiązek ten obejmuje również :

– zboża, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 500 kg

– jaja, jeżeli ich liczba w przesyłce towarów przekracza 900 sztuk,

– mięso drobiowe, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 250 kg.

Ale co zrobić, gdy podmiot odbierający  nie zgłosi przewozu, bo na przykład zapomni, a przewoźnik się nie zorientuje i nie upomni się o to?

Są kary za to, niestety, zarówno dla podmiotu odbierającego jak i przewoźnika. Mogą wystąpić dwie sytuacje – gdy fakt niezgłoszenia transportu zostanie ujawniony w trakcie kontroli drogowej w trasie, lub podczas kontroli podatkowej po zakończonym przewozie.

Przeczytaj całość

Wsparcie finansowe dla producentów drobiu w związku z wystąpieniem wysoce zjadliwej grypy ptaków

Jest szansa dla producentów drobiu na uzyskanie pieniędzy z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa za straty poniesione w związku z wystąpieniem ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków.

2 czerwca 2023 Rada Ministrów wydała rozporządzenie w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z ustanowieniem nadzwyczajnych środków wspierania rynku w sektorach jaj i mięsa drobiowego w Polsce (Dz.U.2023.1063) na podstawie którego można składać wnioski o wsparcie.

Brzmi doskonale i obiecująco dla wszystkich, którzy ponieśli straty z powodu zastosowania wobec nich przez wojewodę lub PIW takich środków jak na przykład zakaz przemieszczania i transportu drobiu w obszarze zapowietrzonym. Jednakże doskonale nie jest, albowiem nie wszyscy potrzebujący wsparcie otrzymają.

Przeczytaj całość

Nowe obowiązki przedsiębiorców w branży drobiarskiej – monitoring transportu jaj i drobiu

 

Od 21 kwietnia 2023 poszerzony został katalog towarów, których przewóz drogowy i kolejowy objęty jest monitorowaniem. Stało się to za sprawą Rozporządzenia Ministra Finansów z 20 kwietnia 2023, które weszło w życie dzień później, czyli 21 kwietnia 2023. W tymże rozporządzeniu Minister objął dodatkowo systemem monitorowania drogowy i kolejowy przewóz:

– zboża, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 500 kg

– jaja, jeżeli ich liczba w przesyłce towarów przekracza 900 sztuk,

– mięso drobiowe, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 250 kg (przez mięso drobiowe ustawodawca rozumie również drób domowy żywy, to znaczy ptactwo z gatunku Gallus domesticus, kaczki, gęsi, indyki i perliczki, więc również pisklęta)

– produkty pszczele, jeżeli masa brutto przesyłki towarów przekracza 10 kg

Przeczytaj całość

Wyłączenie mienia z masy upadłości… i co dalej?

Z dniem ogłoszenia upadłości majątek upadłego staje się masą upadłości – to oczywiste i wprost wynika z art. 61 Ustawy Prawo upadłościowe. Są też wyjątki i prawo upadłościowe w art. 63 wskazuje enumeratywnie, co w skład masy upadłości nie wchodzi od samego początku. To również jest w miarę klarowne. Jest też w prawie upadłościowym rozwiązanie pośrednie,  awaryjne, przewidziane w przepisie art. 315, który stanowi, że sędzia-komisarz może wyłączyć określone składniki z masy upadłości. Chodzi o te składniki, które z mocy ustawy – wspomnianego wyżej art. 61 p.u., znajdują się w masie upadłości, lecz są dla masy upadłości nieprzydatne, ich utrzymywanie w masie jest zbędne, kosztowne, zaś sprzedaż niemożliwa, albo przynajmniej bardzo utrudniona.  Po wyłączeniu z masy upadłości wrócą one do majątku upadłego … i co dalej?  Co się z nimi dalej dzieje? Tego właśnie do końca nie wiadomo, choć jest kilka pomysłów, o których poniżej.

Ale od początku – kiedy sędzia-komisarz może wyłączyć z masy upadłości takie „upadłościowe kukułcze jajo”? Najczęściej wtedy, gdy wystąpi o to syndyk. Syndyk powinien przedłożyć dowody na nieudane próby sprzedaży danego składnika, wyjaśnić powody niesprzedawalności, podać koszty jego utrzymania i wykazać jego nieprzydatność dla wierzycieli.

 Sędzia-komisarz może wyłączyć z masy upadłości każdy rodzaj składników, czyli również nieruchomości lub ich części.  I to właśnie nieruchomości przysparzają w tym kontekście najwięcej trudności. Kiedy nieruchomość jest dla masy upadłości nieprzydatna? Gdy ma znikomą wartość, gdy jest to ułamkowa część nieruchomości , której nikt nie chce nabyć,  gdy ma tak skomplikowany stan prawny lub własnościowy, że rozwiązanie go w trakcie postępowania upadłościowego może być zbyt długotrwałe i kosztowne. W efekcie jest to nieruchomość, której mimo prób podejmowanych przez syndyka nikt nie chce nabyć ani przejąć.

Po wyłączeniu z masy upadłości, nieruchomość wraca do majątku upadłego, który odzyskuje prawo dysponowania nią, ale też powraca do niego obowiązek ponoszenia związanych z nią kosztów, np. podatku od nieruchomości, opłaty za wieczyste użytkowanie etc. Jeśli upadły jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, to nie ma większego problemu, po zakończeniu postępowania upadłościowego, o którym mowa w art. 368 p.u. pozostaje on właścicielem takiej nieruchomości. Problem powstaje gdy upadły jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością lub akcyjną, które po zakończeniu postępowania upadłościowego, na mocy przepisów art. 289 i 477 k.s.h., co do zasady, ulegają rozwiązaniu, zaś syndyk składa wniosek o wykreślenie z  rejestru.

 I co wtedy z tą wyłączoną z masy upadłości nieruchomością? Jej właścicielem jest spółka, więc teoretycznie taka spółka nie powinna zostać wykreślona z rejestru, dopóki ma jakiekolwiek mienie. Czasem umowa spółki stanowi o przeznaczeniu majątku spółki po jej rozwiązaniu. Ale rzadko widuje się takie zapisy, a szkoda, bo to rozwiałoby wszelkie wątpliwości. Co gdy umowa spółki milczy na ten temat? Czy mają wtedy zastosowanie przepisy art. 286 czy 474 k.s.h. o podziale pozostałego majątku pomiędzy wspólników czy akcjonariuszy, dotyczące majątku pozostałego po przeprowadzonej zgodnie z k.s.h. likwidacji? Raczej nie, bo rozwiązanie spółki po zakończonym postępowaniu upadłościowym odbywa się jednak w innym trybie niż kodeksowa likwidacja.  Poza tym powstałby wtedy kolejny problem – kto miałby się zająć podziałem pozostałej nieruchomości między wspólników czy akcjonariuszy? Syndyk? Raczej nie, choć to na nim spoczywa obowiązek złożenia wniosku o wykreślenie spółki.

W temat wpisuje się też postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 31 stycznia 2023 II CSKP 238/22, w którym Sąd ten stwierdził, że spółka wcale nie musi być wykreślona z rejestru po zakończeniu postępowania upadłościowego, jak część z nas myślała do tej pory. Orzeczenie to dotyczy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, ale wydaje się, że zaprezentowany w nim pogląd można byłoby również odnieść do upadłej spółki akcyjnej.

Z literalnego brzmienia art. 289 i 477 k.s.h. wynika, że po zakończeniu postępowania upadłościowego następuje rozwiązanie spółki a syndyk składa wniosek o wykreślenie jej z rejestru. Zgodnie z tymi przepisami spółka nie ulega rozwiązaniu tylko wtedy, gdy postępowanie upadłościowe zostało zakończone zaspokojeniem wszystkich wierzycieli w całości, zatwierdzeniem układu lub zostało umorzone lub uchylone. Wydawało się, że przepis nie dopuszcza tu dowolności bądź wyboru, albowiem stanowi: „rozwiązanie następuje po zakończeniu postępowania upadłościowego”, a nie: „ rozwiązanie może nastąpić”.

Jednakże zdaniem SN, wyrażonym we wspomnianym wyżej postanowieniu,  w sytuacji gdy spółka po zakończeniu postępowania upadłościowego dysponuje dalej swoim majątkiem (tym wyłączonym uprzednio z masy upadłości), wspólnicy, stosując odpowiednio przepis art. 273 k.s.h. mogą podjąć jednomyślną uchwałę o jej dalszym trwaniu i sprzeciwić się wykreśleniu jej z rejestru. Sąd Najwyższy przyjął, iż takie rozwiązanie jest korzystne dla wierzycieli, albowiem otwiera dla nich drogę do prowadzenia postępowania egzekucyjnego w zakresie, w jakim nie uzyskali zaspokojenia w postępowaniu upadłościowym.

Trudno przyjąć taki argument w sytuacji, gdy  pozostała w majątku spółki nieruchomość została uprzednio wyłączona z masy upadłości ze względu na swoją niezbywalność czy znikomą wartość. Z takiej nieruchomości raczej nikt się nie zaspokoi. A innej przecież sędzia-komisarz nie wyłączyłby z masy upadłości.  Przypadek, na kanwie którego SN wydał wspomniane postanowienie jest specyficzny, albowiem w tej sprawie wspólnicy walczyli o dalsze trwanie spółki po zakończeniu postępowania upadłościowego, ponieważ w jej majątku pozostała nieruchomość uprzednio wyłączona z masy upadłości. Jednakże w dużej części  przypadków wspólnicy czy akcjonariusze nie są zainteresowani utrzymywaniem i ponoszeniem kosztów dalszego istnienia spółki z niezbywalną i nieprzydatną nieruchomością. Problem pozostaje więc nierozwiązany.

Jakimś rozwiązaniem mogłoby być zastosowanie przepisu art. 902(1) k.c., ale wydaje się że wyłącznie w teorii. Na podstawie tego przepisu właściciel nieruchomości może nieodpłatnie przenieść jej własność na Skarb Państwa lub gminę, za ich zgodą, w drodze umowy. Nie sądzę, aby Skarb Państwa czy gmina były jakoś specjalnie chętne do przejmowania nieruchomości, których nawet w upadłości, po redukcjach ceny, nie udało się zbyć syndykowi. A bez ich zgody się nie uda.  W uzasadnieniu do uchwały SN z dnia 13 marca 2015 III CZP 116/14 SN wskazał, iż taką samą procedurę należałoby przeprowadzić co do nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste.

Co więc zrobić z tą wyłączoną z masy upadłości nieruchomością? Wydaje się, że ratunkiem może być przepis art. 25e ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym, na podstawie którego mienie pozostałe po wykreślonym z rejestru podmiocie nabywa Skarb Państwa – nieodpłatnie, z mocy prawa, z chwilą wykreślenia z rejestru i bez względu na przyczynę tego wykreślenia. Mogłoby to więc wyglądać tak, że po wyłączeniu niechcianej nieruchomości z masy upadłości i po zakończeniu postępowania upadłościowego, syndyk składa wniosek do KRS o wykreślenie spółki, zaś po uprawomocnieniu się postanowienia o wykreśleniu, pozostałą po spółce nieruchomość nabywa Skarb Państwa. Bez żadnych dodatkowych czynności ze strony syndyka czy spółki.

Jest jednak pewne „ale”. Otóż w uzasadnieniu projektu ustawy wprowadzającej ten przepis wskazano, że wprowadzenie go jest odpowiedzią na potrzebę uregulowania sytuacji, w której po wykreśleniu podmiotu z rejestru, ujawni się majątek tego podmiotu, który nie był objęty likwidacją. Z takiego uzasadnienia można byłoby wywnioskować, iż intencją ustawodawcy było objęcie tym przepisem  tej sytuacji, w której mienie ujawniło się po wykreśleniu z rejestru. Nie bardzo wiadomo jednak co projektodawca rozumiał pod pojęciem „ujawniło się”, albowiem przepis dotyczy tylko mienia, którego spółka była właścicielem w momencie wykreślenia, więc raczej istniejącym i znanym, zwłaszcza w przypadku nieruchomości.

Jednakże wątpliwość ta, nawet jeśli słuszna, nie wynika z  treści przepisu, w którym nie znalazło się żadne ograniczenie jego zastosowania w zależności od momentu ujawnienia się mienia. Można więc przyjąć, że dla Skarbu Państwa nieruchomość wyłączona uprzednio z masy upadłości, będąca własnością spółki, ujawni się po jej wykreśleniu z rejestru.

Informacja - polityka prywatności

Ta strona używa COOKIES

Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies, zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Jeśli się nie zgadzasz na cookies, zmień ustawienia przeglądarki.

Informacja - Polityka Cookies

Niniejsza Polityka Prywatności określa zasady przechowywania i dostępu do informacji na urządzeniach Użytkownika za pomocą plików Cookies, służących realizacji usług świadczonych drogą elektroniczną żądanych przez Użytkownika, przez Kancelarię Radcy Prawnego Monika Białas z siedzibą w Olsztynie.

§1 Definicje

  1. Administrator - oznacza Kancelarię Radcy Prawnego Monika Białas z siedzibą w Olsztynie (10-413) ul. Dworcowa 3, I piętro lokal 105 (Europa Center), która świadczy usługi drogą elektroniczną oraz przechowuje i uzyskuje dostęp do informacji w urządzeniach Użytkownika.
  2. Cookies - oznacza dane informatyczne, w szczególności niewielkie pliki tekstowe, zapisywane i przechowywane na urządzeniach za pośrednictwem których Użytkownik korzysta ze stron internetowych Serwisu.
  3. Cookies Administratora - oznacza Cookies zamieszczane przez Administratora, związane ze świadczeniem usług drogą elektroniczną przez Administratora za pośrednictwem Serwisu.
  4. Cookies Zewnętrzne - oznacza Cookies zamieszczane przez partnerów Administratora, za pośrednictwem strony internetowej Serwisu.
  5. Serwis - oznacza stronę internetową, pod którą Administrator prowadzi serwis internetowy, działającą w domenie nida.pl.
  6. Urządzenie - oznacza elektroniczne urządzenie za pośrednictwem, którego Użytkownik uzyskuje dostęp do stron internetowych Serwisu.
  7. Użytkownik - oznacza podmiot, na rzecz którego zgodnie z Regulaminem i przepisami prawa mogą być świadczone usługi drogą elektroniczną lub z którym zawarta może być Umowa o świadczenie usług drogą elektroniczną.

§2 Rodzaje wykorzystywanych Cookies

  1. Stosowane przez Administratora Cookies są bezpieczne dla Urządzenia Użytkownika. W szczególności tą drogą nie jest możliwe przedostanie się do Urządzeń Użytkowników wirusów lub innego niechcianego oprogramowania lub oprogramowania złośliwego. Pliki te pozwalają zidentyfikować oprogramowanie wykorzystywane przez Użytkownika i dostosować Serwis indywidualnie każdemu Użytkownikowi. Cookies zazwyczaj zawierają nazwę domeny z której pochodzą, czas przechowywania ich na Urządzeniu oraz przypisaną wartość.
  2. Administrator wykorzystuje dwa typy plików cookies:
    1. Cookies sesyjne: są przechowywane na Urządzeniu Użytkownika i pozostają tam do momentu zakończenia sesji danej przeglądarki. Zapisane informacje są wówczas trwale usuwane z pamięci Urządzenia. Mechanizm cookies sesyjnych nie pozwala na pobieranie jakichkolwiek danych osobowych ani żadnych informacji poufnych z Urządzenia Użytkownika.
    2. Cookies trwałe: są przechowywane na Urządzeniu Użytkownika i pozostają tam do momentu ich skasowania. Zakończenie sesji danej przeglądarki lub wyłączenie Urządzenia nie powoduje ich usunięcia z Urządzenia Użytkownika. Mechanizm cookies trwałych nie pozwala na pobieranie jakichkolwiek danych osobowych ani żadnych informacji poufnych z Urządzenia Użytkownika.
  3. Użytkownik ma możliwość ograniczenia lub wyłączenia dostępu plików cookies do swojego Urządzenia. W przypadku skorzystania z tej opcji korzystanie z Serwisu będzie możliwe, poza funkcjami, które ze swojej natury wymagają plików cookies.

§3 Cele w jakich wykorzystywane są Cookies

  1. Administrator wykorzystuje Cookies własne w celu poprawnej konfiguracji serwisu, a w szczególności do:
    1. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych Serwisu.
    2. rozpoznania urządzenia Użytkownika Serwisu oraz jego lokalizację i odpowiednio wyświetlenia strony internetowej, dostosowanej do jego indywidualnych potrzeb;
    3. zapamiętania ustawień wybranych przez Użytkownika i personalizacji interfejsu Użytkownika, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, z którego pochodzi Użytkownik,
    4. zapamiętania historii odwiedzonych stron w serwisie w celu rekomendacji treści,
    5. rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.
  2. Administrator wykorzystuje Cookies własne w celu uwierzytelniania użytkownika w serwisie i zapewnienia sesji użytkownika w serwisie, a w szczególności do:
    1. utrzymania sesji Użytkownika Serwisu (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu i hasła;
    2. poprawnej konfiguracji wybranych funkcji Serwisu, umożliwiając w szczególności weryfikację autentyczności sesji przeglądarki.
    3. optymalizacji i zwiększenia wydajności usług świadczonych przez Administratora.
  3. Administrator wykorzystuje Cookies własne w celu realizacji procesów niezbędnych dla pełnej funkcjonalności stron internetowych, a w szczególności do:
    1. dostosowania zawartości stron internetowych Serwisu do preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych Serwisu. W szczególności pliki te pozwalają rozpoznać podstawowe parametry Urządzenia Użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb;
    2. poprawnej obsługi programu partnerskiego, umożliwiając w szczególności weryfikację źródeł przekierowań Użytkowników na strony internetowe Serwisu.
  4. Administrator wykorzystuje Cookies własne w celu zapamiętania lokalizacji użytkownika, a w szczególności do poprawnej konfiguracji wybranych funkcji Serwisu, umożliwiając dostosowanie dostarczanych informacji do Użytkownika z uwzględnieniem jego lokalizacji.
  5. Administrator wykorzystuje Cookies własne w celu analiz i badań oraz audytu oglądalności, a w szczególności do tworzenia anonimowych statystyk, które pomagają zrozumieć, w jaki sposób Użytkownicy Serwisu korzystają ze stron internetowych Serwisu, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości.
  6. Administrator wykorzystuje Cookies własne w celu świadczenia usług reklamowych, a w szczególności do dostosowania prezentowanych za pośrednictwem Serwisu reklam usług i produktów firm trzecich.
  7. Administrator usługi wykorzystuje Cookies zewnętrzne w celu zalogowania do serwisu za pomocą serwisu społecznościowego poprzez Facebook Connect (administrator cookies zewnętrznego: Facebook Inc z siedzibą w USA lub Facebook Ireland z siedzibą w Irlandii).
  8. Administrator usługi wykorzystuje Cookies zewnętrzne w celu zalogowania do serwisu za pomocą serwisu społecznościowego Google (administrator cookies zewnętrznego: Google Inc z siedzibą w USA).
  9. Administrator usługi wykorzystuje Cookies zewnętrzne w celu popularyzacji serwisu za pomocą serwisów społecznościowych plus.google.com (administrator cookies zewnętrznego: Google Inc z siedzibą w USA).
  10. Administrator usługi wykorzystuje Cookies zewnętrzne w celu popularyzacji serwisu za pomocą serwisów społecznościowych Facebook.com (administrator cookies zewnętrznego: Facebook Inc z siedzibą w USA lub Facebook Ireland z siedzibą w Irlandii).

§4 Możliwości określenia warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu przez Cookies

  1. Użytkownik może samodzielnie i w każdym czasie zmienić ustawienia dotyczące plików Cookies, określając warunki ich przechowywania i uzyskiwania dostępu przez pliki Cookies do Urządzenia Użytkownika. Zmiany ustawień, o których mowa w zdaniu poprzednim, Użytkownik może dokonać za pomocą ustawień przeglądarki internetowej lub za pomocą konfiguracji usługi. Ustawienia te mogą zostać zmienione w szczególności w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu Cookies na urządzeniu Użytkownika. Szczegółowe informacje o możliwości i sposobach obsługi plików cookies dostępne są w ustawieniach oprogramowania (przeglądarki internetowej). Poniżej przedstawiamy jak można zmienić ustawienia przeglądarek internetowych w zakresie stosowania plików cookies:
    1. przeglądarka Internet Explorer
    2. przeglądarka Mozilla FireFox
    3. przeglądarka Chrome
    4. przeglądarka Safari
    5. przeglądarka Opera
  2. Użytkownik może w każdej chwili usunąć pliki Cookies korzystając z dostępnych funkcji w przeglądarce internetowej, której używa.
  3. Ograniczenie stosowania plików Cookies, może wpłynąć na niektóre funkcjonalności dostępne na stronie internetowej Serwisu.